Även om barn och ungdomar har obegränsad tillgång till engelska via alla slags medier, är ändå engelskundervisningen i skolan den överlägset viktigaste faktorn för lärande och språkutveckling. Därför är engelskämnet beroende av lärare som behärskar en kommunikativ och funktionell engelska och som har en rik, metodisk verktygslåda att ta till. En sådan metodik tar vara på de yngre elevernas lust att lära genom drama, litteraturläsning, skapande och språkliga aktiviteter på internet och mycket annat. Denna bok är ett inspirerande språkdidaktiskt och metodiskt verktyg för lärare i engelska i de tidigare skolåren (särskilt år 3–6). Författarna beskriver bland annat hur aktuell forskning om Early Language Learning kommer till uttryck i engelskklassrummet och visar genom en mängd metodiska exempel från verksamma lärares utvecklingsprojekt hur arbetet med eleverna kan stimulera till lustfyllt lärande och språkligt självförtroende. Engelska för yngre åldrar vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år och lämpar sig väl som didaktisk litteratur i grundutbildning, kompetensutvecklingskurser och lokal lärarlagsutveckling. Användbara länkar med mera kommer att finnas på bokens webbplats: www.studentlitteratur.se/engelskaforyngrealdrar Webbplatsen blir klar i maj.
Läs mer om Engelska för yngre åldrar