Vad är det vi ser när vi betraktar en skola. Vilken berättelse är det som styr vår uppfattning om huruvida skolan fungerar eller inte. ?Vad utgör en bra skola som det är meningsfullt att gå till varje dag? ?Ur elevers perspektiv? Ur föräldrars perspektiv? Ur pedagogers och skolledares perspektiv och ur ett samhälleligt perspektiv? Den här boken kommer inte att ge ett bestämt svar. Den innehåller tre skolors berättelser om hur den egna skolan brottas med dessa frågor och hur respektive skola strävar efter att skapa en meningsfull skola att gå till varje dag. Eftersom varje skola har sina specifika förutsättningar vad gäller organisation, elevantal, ålder på barnen, storlek och geografiskt läge så blir det tre helt olika berättelser. Ändå kan vi, redaktörer för denna bok, se att varje skola har utgått från en gemensam strävan att skapa en skola som är meningsfull för just sina elever. Vi menar också att berättelserna speglar lärares, skolledares och elevers lust att vara med i en skolvardag där den ena dagen inte är den andra lik. En skolvardag som kräver något annat ?än färdiga recept för hur den ska utformas och som snarare kräver ?lärares förmåga att ta itu med just det som sker och samtidigt måna om att varje skoldag ska vara meningsfull ur elevers perspektiv. Vi menar att boken speglar en lust som rimligen borde smitta varje lärare och skolledare.
Läs mer om En skola som utmanar : när skolan blir meningsfull ur elevens perspektiv
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: