En lag för barn – Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen

En lag för barn – Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen

Hur kan ett barn definieras? Hur kan barn göras delaktiga i allt från stadsplanering till kulturella uttryck? Hur kan barns rättsmedvetande och engagemang stärkas och hur ser skärningspunkten ut mellan föräldrars rätt till yttrandefrihet och barns rätt till privatliv? Syftet med barnrättskonventionen är att inta ett barnrättsperspektiv på mänskliga rättigheter men det är oklart hur inkorporeringen av barnrättskonventionen som lag kommer att fungera för det enskilda barnet. I En lag för barn problematiseras därför barnrätts­perspektivet utifrån kultur makt och ålder i relation till barn- och ungdomskulturforskning. Bokens nio kapitel utgår från de olika artiklarna i FN:s barnrättskonvention och lyfter fram barnrätts­perspektiv i relation till förskola och skola kulturprojekt film litteratur och barns del­tagande i olika samhälleliga kontexter.En lag för barn syftar till att bidra till diskussioner och kunskaper om barn- och ungdomskultur relaterade till frågor kring barns villkor i samhället och barns rättigheter belysta utifrån kulturvetenskapliga perspektiv. Boken vänder sig till alla som är intresserade av barn- och ungdoms­kultur liksom barns rättigheter i allmänhet och kulturvetenskapliga perspektiv på barns rättigheter i synnerhet.

Läs mer om En lag för barn – Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen

En lag för barn – Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen

Samhälle & Politik

Hitta Samhälle & Politik även hos:





Rulla till toppen