Giraffspråket är ett kommunikationsverktyg som lär oss att be om vad vi behöver utan att trampa andra på tårna. Med giraffspråket försöker man i samtal och vid konflikter uttrycka fyra saker: vad man ser och hör, vad man känner inför vad den andre säger, vilka behov man har och vad den andre kan göra för att uppfylla dem. Man är dessutom uppmärksam på att det som man ser inte är hela bilden. Man försöker helt enkelt utröna den andres känslor och behov – man utvecklar sin empatiska förmåga. Alla pedagoger kan använda giraffspråket som ett samtalsverktyg för att bygga upp sunda relationer med barn, möta föräldrar på ett fruktbart sätt och förebygga utbrändhet hos personalen inom skola och omsorg. Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av yrkesgrupper inom skola och omsorg. Den erbjuder även värdefull läsning för föräldrar och alla andra som vill lära sig att behärska empatisk kommunikation bättre.
Läs mer om Empatisk kommunikation : giraffspråket i pedagogiken