Enligt ordboken betyder ordet empati inlevelse i andra personers behov och reaktioner. Ulla Holms bok visar att begreppet är mångtydigt och komplext. Här ges en utförlig redogörelse för olika tolkningar av empatibegreppet; bl a belyses de nygamla termerna emotionell intelligens och social intelligens. Utförligt beskrivs hur det går till att förmedla känslor och hur vi bär oss åt för att förstå dem. Boken tar också upp den professionella hjälparens villkor och de krav som ställs på alla som i sitt arbete har ett professionellt ansvar i kontakten med andra, t ex läkare, lärare, psykologer, sjuksköterskor, chefer och handledare. Den belyser också de personliga förutsättningarna för att utveckla empatisk förmåga och vad som hindrar och begränsar denna utveckling. Empati utkom första gången 1987. Denna nyutgåva har uppdaterats med de senaste årens forskning inom området och innehåller även helt nyskrivna avsnitt där psykodynamiska och socialpsykologiska tankegångar förs samman. Nya är också inslagen som behandlar empati medmänniskor emellan, vad det är som driver oss att hjälpa när vi ser någon som har det svårt. Boken riktar sig till alla som yrkesmässigt kommer i kontakt med människor, t ex vårdpersonal, socialarbetare, skolpersonal men även föräldrar och andra som är intresserade av personlig utveckling. Ulla Holm (1937) är fil dr, leg psykolog och leg psykoterapeut. Utöver verksamhet som forskare, psykoterapeut och handledare är hon också aktiv som utbildare för olika yrkesgrupper inom vårdområdet samt chefer inom myndigheter och företag. Hon har tidigare utgivit Det räcker inte att vara snäll (NoK 1995).
Läs mer om Empati : Att förstå andra människors känslor
Ny revidera
Hitta Samhälle & Politik även hos: