Boken handlar om hälsofrämjande arbete i grundskolan. Ett kompetent elevhälsoteam ska finnas på varje skola, men det som betyder mest för elevers fysiska och psykiska välbefinnande är vardagens möten med skolans vuxna. Den stora utmaningen för skolan är att utforma en arbetsmiljö som främjar både hälsa och lärande. Bara elever som trivs och mår bra lär sig något av värde! Ett av nyckelbegreppen är ’parenting’, det vill säga skolans förmåga att möta elever på ett varmt, empatiskt och samtidigt insiktsfullt sätt. Elevhälsa börjar i klassrummet är skriven för att kunna läsas av många och innehåller en rad vardagsnära exempel från skolans vardag. Litteraturtips finns med för den som vill läsa mer. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande lärar-, psykolog-, socionom- och sjuksköterskeutbildning, specialpedagogiska påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma lärare och skolledare samt personal inom elevhälsan liksom för intresserade föräldrar och skolpolitiker som vill veta mer om denna viktiga verksamhet i skolan.
Läs mer om Elevhälsa börjar i klassrummet
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: