Gavin Bolton och Dorothy Heathcote har under 40 år fungerat som ett dramapedagogiskt radarpar. Hon har varit inspiratören, han uttolkaren som har analyserat och teoretiserat kring hennes nyskapande praktik. Tillsammans har de haft en avgörande betydelse för synen på drama som läroprocess. Bolton har utvecklat deras perspektiv i böcker som Towards a Theory of Drama in Education (1979), Drama as Education (1984), New Perspectives on Classroom Drama (1992), Drama for Learning (1994) och Acting in Classroom Drama (1998). Drama för lärande och insikt består av utdrag från dessa böcker. Utmärkande för Boltons och Heathcotes dramapedagogik är bruket av »lärare-i-roll» och arbetet med helhetliga mänskliga situationer av det slag som teater i allmänhet kretsar kring. I samspel med deltagarna fungerar ledaren som motspelare och motor i en utforskande process. Genom att leva sig in i olika personer undersöker man allmänmänskliga problem. Deltagarna får möjlighet att begrunda mänskliga relationer och maktförhållanden genom perspektivbyten. Gavin Boltons texter utgör en guldgruva för alla som är engagerade i utveckling och forskning om dramapedagogik och närliggande ämnesområden. Fo¨r urvalet svarar Anita Gru¨nbaum som a¨r dramapedagog och redakto¨r fo¨r tidskriften DramaForum.
Läs mer om Drama för lärande och insikt : om dramapedagogik i teori och praktik
Hitta Teater & Dans även hos: