Under årens lopp har jag fått många frågor om mitt festande på Café Opera, om mina förhållanden och mitt privatliv överlag. Men jag har inte känt något behov av att besvara dem – förrän nu. Jag har gjort saker som jag är stolt över, och sådana jag efteråt skämts över. Men jag har aldrig tvekat om jag fått chansen att göra något nytt. Min största drivkraft har alltid varit min rastlöshet och min nyfikenhet. Jag har ibland fått betala ett högt pris för det, men jag har också vunnit oerhört mycket både som privatperson och som skådespelare. Jag har ju gått ett tag på jorden men bekymrar mig varken om åldrandet eller döden. Det är som det är. Det blir vad det blir. Man har ingen aning om hur berättelsen slutar. Det enda jag vet säkert är att jag har hållit mitt löfte till mamma. När det är dags kommer jag knappast att dö nyfiken. Seriös teater och sängkammarfarser, rollen som Joker i SVT:s Rederiet , och Guldbaggen 2013 för den bejublade insatsen i Avalon … Dö inte nyfiken! är en hudlös berättelse om en man som har gått sin egen väg och inte frågat sig vad som är rätt eller fel i andras ögon. Ibland har det gått käpprätt åt helvete, men det har aldrig varit tråkigt. Pocketutgåvan av boken innehåller bonuskapitel, samt ett efterord av Björn Hellberg. ’fascinerande öppen […] antagligen mer ärlig än de flesta memoarskrivare.’ Vestmanlands Läns Tidning ’Självbiografin Dö inte nyfiken! har väckt starka känslor’ Expressen ’Brost avslöjar dessutom en hel del hemligheter som många av hans kollegor gärna skulle låta förbli hemligheter.’ Moore ’Det är ingen överdrift att kalla Dö inte nyfiken! för höstens mest skandalomsusade bok.’ Kristianstadsbladet ’en underbart underhållande bok, om man tycker om ohämmat skvaller från teaterkulisserna, otroliga skrönor om rumlande artister och annat löst folk. […] Johannes Brost har kanske inte alltid varit Guds bästa barn, men det är väldigt lätt att tycka om honom.’ Kenneth Gysing, Femina
Relaterade produkter
Shakespeares Shylock och antisemitismen
Var Shakespeare antisemit? Eller är hans judiska Shylock snarare ett…
Varför ska man spela de här gamla pjäserna? : Romateaterns Shakespearesymposium 2019
Romateatern på Gotland har i tre decennier sedan starten 1989…
Är de här för att stanna nu? : teaterarvets akilleshäl
Det finns något skevt i vårt teaterarv. Det ser ut…
Per-Axel Branner : hans teater hans filmer
Måste man vara demonregissör för att bli ihågkommen?En regissör och…
Fart och fläkt och lagom fräckt : nyårsrevyer i Karlstad
Nyårsrevyerna i Karlstad har anor sedan början av 1940-talet har…
Les Sacres: En socio-kulturell analys av tio versioner av ett våroffer
De olika versionerna har förutom den första från 1913 och…
Konsten att gå : Övningar i uppmärksamt gående
Det sägs att vi befinner oss i ett nytt paradigm…
Buster Keaton och materian – eller Vikten av att lätta
’Buster Keaton och materian – eller Vikten av att lätta”…
Vad ska vi med teater?
Teatern visar idag en fortsatt och ihållande nonchalans mot publiken.…
Alla tiders Uppsalaspex
Studentspexet är en livskraftig del av svensk underhållningskultur och har…
Körkortsfrågor på Kurdiska del 4
Våra teoriprov består av frågor som uppdateras konstant så att…
Vill du åka skidor nerför sopberget: en musikal om miljön. Noter & Manus
Miljöfrågorna är alltid aktuella och här är en musikal med…
Möten med Keve Hjelm
Skådespelaren och regissören Keve Hjelm (1922-2014) var något av ett…
Så här kan man skriva dramatik
Tord: Jag vill inte berätta nån jäkla historia ..min story…