Den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken har under det senaste decenniet fått stort genomslag och blivit tongivande i den svenska förskolan. Därmed får pedagogikens föreställningar om barn och barndom i allt större utsträckning effekter på förskolans verksamhet. Dessa effekter är viktiga att synliggöra och diskutera. I boken Distans, disciplin och dogmer – Om lyssnande i Reggio Emiliainspirerad pedagogik granskar författaren ett av pedagogikens mest centrala begrepp – lyssnandet. Vad innebär det egentligen att vara en lyssnande pedagog? Vilka av barnens alla skiftande intressen får pedagogernas gensvar och vilka får det inte? Vilka erfarenheter har barnen av att bli lyssnade till och av att ha inflytande i förskolan – och vad är för pedagogerna ’möjligt att tänka’ när det gäller förskolepedagogik? Läs mer Boken handlar om pedagogers och barns inordning i ett givet förskolesystem och om nödvändigheten av att diskutera och problematisera den rådande diskursen. Författaren diskuterar tankefrihet, direktiv och styrning, betydelsen av att lyfta barns åsikter och pedagogers möjligheter att förändra pedagogikens villkorsramar. Boken vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare men även till andra som arbetar inom förskoleverksamheten. Om författarna Sara Folkman är legitimerad lärare från förskola till gymnasiet, fil. lic. i förskoledidaktik och verksam som pedagog inom förskolan.
Läs mer om Distans, disciplin och dogmer : om lyssnande i Reggio Emiliainspirerad pedagogik
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: