Boken lyfter fram designperspektivet och den formande process som både lärare och elever är inbegripna i. Globalisering, digitala medier och nya kommunikationsmönster innebär en stor utmaning för det etablerade skolväsendet, både med avseende på vad vi lär och hur vi lär. Läs mer I bokens första del utvecklas de teoretiska grunderna för analys av lärande utifrån ett designteoretiskt, multimodalt perspektiv. Särskilt fokuseras hur kunskap formas genom teckensystem och teckenskapande aktiviteter i relation till digitala medier, kommunikativa handlingar och institutionell inramning. Bokens andra del ger flera olika exempel på lärande i digitala klassrum, hur lärare och elever använder medier och semiotiska resurser i olika lärsekvenser och hur digitala texter och bilder används för att forma en egen förståelse. Bokens avslutande del behandlar spelmiljöer som lärmiljöer. Begrepp som ’lek’ och ’spel’, som tidigare använts för helt olika slags aktiviteter, kopplas nu till lärande. ’Serious games’ har på senare tid vunnit intåg i pedagogik och didaktik. Om författarna Huvudredaktörer är professor Staffan Selander och fil.dr Eva Svärdemo-Åberg, vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet.
Läs mer om Didaktisk design i digital miljö
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: