Bokens bärande idé är att patienter tillägnar sig nya kunskaper, färdigheter och attityder när de aktivt deltar i ett likvärdigt samarbete med den som vårdar. Boken ger en djupare insikt i pedagogisk praktik, och den beskriver pedagogikens komplexitet och spelrum. Kärnpunkten är hela tiden patientundervisningen; de olika pedagogiska teorierna och synsätten bedöms utifrån hur de kan bidra till en bättre undervisning av patienterna, vare sig det rör sig om individuell undervisning av den enskilde patienten eller om gruppundervisning. Boken har delats upp i tre huvuddelar. Den första handlar om förförståelse för patientutbildning och i den presenteras den pedagogiska filosofin och relationen mellan pedagogik och vård. Bokens andra del handlar om didaktik och patientutbildning utifrån en didaktisk modell och den sista delen omfattar friskvårdspedagogik och patientgrupper. I det avsnittet beskrivs också lärande i organisationer och den utvecklingspotential som det innebär för vårdpersonalen. Boken vänder sig till universitets- och högskolestuderande inom vårdutbildningar samt redan yrkesverksamma.
Läs mer om Didaktik och patientutbildning
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: