Dagstidningar, radio, tv och sociala medier är viktiga beståndsdelar i ett samhälle i utveckling. Genom medier får vi veta vad som händer i vår omvärld. För att kunna bedöma det innehåll som förmedlas i olika kanaler är det viktigt att känna till villkoren för mediernas verksamhet, inte minst i fråga om teknisk utveckling, ekonomiska förhållanden, politiskt inflytande och publikens intresse. Det svenska medielandskapet belyser dessa villkor genom att studera medierna ur både ett historiskt och ett aktuellt perspektiv. Läs mer Det svenska medielandskapet utkom för första gången 1970, då med titeln Press radio tv. Titeln har förändrats i takt med medielandskapets förändring. Många upplagor av boken hade titeln Massmedier och då med olika underrubriker. Det nya med Det svenska medielandskapet är att sociala medier nu behandlas lika ingående som traditionella medier. Dessutom har samtliga kapitel utvecklats och aktualiserats. Boken har, genom sin sammanhållna form och sitt breda anslag, närmast blivit en klassiker och är idag ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet. Om författarna Lennart Weibull , f. 1946, är professor emeritus i massmedieforskning och seniorforskare vid SOM-institutet, Göteborgs universitet. Ingela Wadbring , f. 1964, är professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet och var fram till årsskiftet 2018 föreståndare vid Nordicom, Göteborgs universitet. Jonas Ohlsson , f. 1980, är filosofie doktor och forskare vid Nordicom, Göteborgs universitet.
Läs mer om Det svenska medielandskapet : traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens