Det professionella mötet ger läsaren en bred översikt över de vanligaste formerna av samtal och möten som sker i professionsyrken. Boken tillhandahåller kunskaper om samtalets socialpsykologi och de filosofiska grunderna för samtal och kommunikation. Genom att börja i socialpsykologin och sedan successivt röra sig vidare inom samtalets filosofiska och psykologiska domäner, får vi en bredare förståelse för samtalets vidare sociala och kulturella sammanhang. Ett övergripande tema i boken är hur det professionella mötet ofta outtalat placeras i en specifik klinisk eller psykologisk kontext, och hur det i litteratur och på utbildningar ofta handlar om det manifesta samtalet. Mot bakgrund av detta diskuteras hur alla möten påverkas av en rad socialpsykologiska faktorer, som exempelvis strukturella, organisatoriska och interpersonella förutsättningar. Boken ger läsaren redskap för att närma sig den professionella praktiken med kritiska ögon och uppmuntrar till ett dialogiskt och samtidskulturellt närmande till samtalets konst. Boken utgör ett centralt och nydanande inslag i litteraturen kring professionella samtal. Det professionella mötet vänder sig till studenter som utbildar sig för att arbeta inom skola, med socialt arbete eller inom vård och omsorg men också till personer som redan är yrkesverksamma inom något av dessa områden.
Läs mer om Det professionella mötet : en grundbok