Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund – elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar: tal och samtal o flerspråkig utveckling. läsning, textförståelse och boksamtal. genreskrivning och textanalys. möten med läromedelstexter och skolans textvärldar. datorn som verktyg för läsning och skrivning. läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi. Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Läs mer om Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan