Designmönster för programmerare

Designmönster för programmerare

Att inte återuppfinna hjulet är en självklarhet inom de flesta discipliner. ­Programmerare har dock länge envisats med att ständigt börja om från ­början. Sedan mitten av 1990-talet har dock idén om designmönster slagit rot: att samla goda lösningar på återkommande problem, klassificera dem och ge dem namn. Designmönster för programmerare beskriver denna klassifikation samt hur mönstren inspirerar designers och programmerare att konstruera väl-strukturerade, robusta och flexibla program. Ett trettiotal generella mönster från olika användningsområden beskrivs i avsikt att ge läsaren aktiv tillgång till dem. Exemplen är koncisa och undviker tröttsamma flersidiga kodlistningar. I boken används huvudsakligen Java. På de få ställen där implementeringen skiljer sig språkmässigt finns även varianter för C++ och C#. Den innehåller även en kort översikt av de delar av UML som används. Syftet med boken är att ge mer än en grundläggande repertoar av mönster. Den ger även tankestimulans för att i framtiden stärka vaksamheten mot ”unken” programkod samt ständigt söka efter och utföra förbättringar genom refaktorisering. Denna andra upplaga utökar repertoaren med ett antal generella mönster från skiktade serverarkitekturer och lägger i övrigt till pedagogiska förtydliganden baserade på ett antal års undervisning om ­designmönster. Boken vänder sig till programmerare och designers. Läsaren ­förutsätts har grundläggande kunskap om objektorientering och ­programmering. Besök gärna bokens webbsida www.studentlitteratur.se/designmonster Andra upplagan

Läs mer om Designmönster för programmerare

Designmönster för programmerare

Datorer & IT

Hitta Datorer & IT även hos:





Rulla till toppen