Den underbara gäddan : muntligt berättande i förskolan

Den underbara gäddan : muntligt berättande i förskolan

Att berätta en saga sätter andra spår än att högläsa ur en bok. Det muntliga berättandet skapar en varm och nära relation. Det främjar fantasi och kreativitet och stärker språkutveckling och identitet. Berättelsen blir en gåva som berikar barnens värld med nya begrepp och erfarenheter som de kan associera till saker de hört och upplevt. Och att höra en berättelse ger barnen lust att själva berätta. I Den underbara gäddan lyfter Britta Olofsson fram det muntliga berättandets stora betydelse i förskolan. Hon ger folksagan en särskild plats, eftersom dess tydliga kontraster mellan gott och ont ger barnen en signal om vad som är värt att kämpa för. INNEHÅLL Förord Sagans betydelse Diskbänksrealism eller verklighetsflykt sagans läkande kraft De dumma fröknarna hur mycket hemskheter tål barn? Får man lura barn? om magi och verklighet Hämta en bok ska vi läsa lära av sagan eller skapa lugn och ro? Lova att berätta skogsrået! skapa samhörighet med sagan Boken om Dexter det personliga berättandets kraft Sagan och värdegrunden Visst är det bra att vara snäll sagans sensmoral Starka Rödluvan och påhittiga mormor folksagor med modern etik Bocken i ärtåkern att möta barns könsfördomar Han är hermafrodit den manliga normen i förskolan Killar kan leka med tjejleksaker att utmana tankar kring kön? Star Wars, Bratz och Poke mon att möta barns intressen för populärkultur Vuxna berättar för barn Detaljer och sammanhang barn behöver berättelser En enkel gest eller ryta som en hel lejonflock berättarteknik Tre små grisar i 431 ord att fånga lyssnarna Fisken med guldhuvudet att utmana barns tankar När prinsessor tar semester ett läs- och lekäventyr Miljoner katter berätta med figurer Flickan som hjälpte vitterkvinnan att föda berättelser från förr Vargen och de sju killingarna sagor i undervisningen? Pollys dag att ha huvudrollen i berättelsen Barn berättar Ett tu tre är vi framme på förskolan lek och berättande Men herregud, har barnen ingen fantasi? återskapande och fantasi Det var en gång en penna att väcka barns berättarlust Vad spännande, berätta mer att vara en lagom aktiv lyssnare Utskrattad eller bekräftad att bli godkänd av andra barn Jag är typ några tusen grader varm att sjunga berättelser Den underbara gäddan men vad hände sedan? Muntligt berättande i förskolan en sammanfattning Ett berättarprojekt Målsättning Att berätta för barn Barnen berättar Fler favoriter att berätta Litteratur

Läs mer om Den underbara gäddan : muntligt berättande i förskolan

Den underbara gäddan : muntligt berättande i förskolan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen