Den store Gatsby (lättläst)

Den store Gatsby (lättläst)

Nick Carraways mystiske granne är känd som ’Den Store Gatsby’. Under sommaren dras Nick in i grannen Gatsbys virvel av fester, pengar och jazzmusik. De lever det lyckliga men hetsiga livet.Men vem är egentligen Gatsby? Var har han fått sin förmögenhet ifrån? Ryktet går. Vad är sanning? Vad är lögn?Den store Gatsby kom först ut 1925 i USA. Den utspelar sig i en flott förort till New York 1922. Det är en tragisk historia om kärlek, passion och våld. Den omåttligt förmögne och gåtfulle Jay Gatsby försöker fånga sin ungdoms kärlek Daisy genom att visa hur framgångsrik han har blivit. De möts och kärleken blossar upp på nytt och hela historien slutar i en katastrof.Även om historien är ett klassiskt triangeldrama finns det mycket att begrunda. Utöver kärlekshistorien kan man fundera på om vi har förändrat vårt synsätt sedan 1920-talet. Är det viktigt med framgång? Hur stor betydelse har ärlighet och lojalitet för oss i dag?Den store Gatsby finns på svenska och på engelska (The Great Gatsby).

Läs mer om Den store Gatsby (lättläst)

Den store Gatsby (lättläst)

Skönlitteratur

Hitta Skönlitteratur även hos:





Rulla till toppen