Man kan inte längre ta litteraturläsningens nytta och värden för givna. Ändå möts vi i många sammanhang av en närmast religiös tro på att den goda boken skapar goda människor. I den här boken görs en kritisk granskning av vilka föreställningar som förknippas med litteratur och läsning i vår tid. Exemplen är hämtade från en mängd väntade och oväntade sammanhang både inom och utanför utbildningssystemet: svenskämnets styrdokument, handböcker i konsten att läsa litteratur, kanondebatter, läsfrämjande kampanjer, biblioterapi, skönlitterära författares försvarstal för litteratur. Vilka värden tillskrivs litteraturen och läsningen i dessa vitt skilda sammanhang? Vad kännetecknar egentligen den goda boken? Författarens syfte är att inbjuda till fördjupad reflektion över litteraturens värderingsfrågor, och att i förlängningen uppmuntra till nya kreativa svar på frågan vad läsning ska vara bra för. Boken vänder sig till alla som studerar, förmedlar och forskar om skönlitteratur.
Läs mer om Den goda boken : samtida föreställningar om litteratur och läsning