Den stora grå ankungen ser inte ut som sina söta små syskon. Därför blir han retad och utstött. Han flyr ut i världen rädd och ensam. Men en dag får han syn på en flock med stora vita fåglar. De är de vackraste han sett … H.C. Andersen är en av världens mest kända sagoförfattare. Han skrev nära 200 sagor som är översatta till mer än 100 språk. Sagorna skildrar ofta mänsklig dumhet och fåfänga och är fulla av visdom om livet. Den fula ankungen från 1843 är en av H.C. Andersens mest älskade sagor. Den handlar om längtan efter gemenskap och att få vara den man är. Ur bokens efterord om H.C. Andersen:”Vem är den fula ankungen? Kanske handlar berättelsen om författaren själv H.C. Andersen. Han visste hur det var att bli hånad och utstött. I sin ungdom blev han mobbad mest för sitt utseende. Han kom från en fattig familj och kände sig underlägsen. Dessutom hade han svårt för att läsa och skriva. Men precis som ankungen i sagan får H.C. Andersen sin revansch. När han dör i Köpenhamn 1875 är han en hyllad författare berömd i hela Europa.” Boken finns även som e-bok som digital ljudbok och som Daisy. Viljas böcker är uppskattade av personer som är ovana vid att läsa eller kanske har någon form av lässvårigheter. Språket är enkelt men innehållet är anpassat för vuxna läsare.
Läs mer om Den fula ankungen (lättläst)