Flygande bilar var länge en typisk del av visionen av den framtida staden. I dag ses bilar snarare som ett problem för urbaniteten än som ett svar på hur städer kan bli hållbara. Den djupt rotade tilltron till den bensindrivna personbilen är bara ett exempel på hur svårt det är att förutse framtidens behov och lösningar. Men stora moderna städer kräver förstås planering trots ovisshet om inte bara transportmedel utan också bland annat demografi politisk styrning och energiförsörjning. Hur kan en sådan planering se ut? I detta häfte diskuterar stadsbyggnadsforskaren Alexander Ståhle scenarier för framtidens städer och svårigheterna med att planera för det oförutsägbara. Alexander Ståhle är teknologie doktor i stadsbyggnad och forskare vid Arkitekturskolan KTH. Hans doktorsavhandling från 2008 behandlade förtätning och offentliga rum. 2016 publicerade han boken Alla behöver närhet: Så blir framtidens städer som var resultatet av en framtidsstudie om urbanisering och trafik. Nu arbetar han med forskningsprojektet Smarta gator som ska ta fram en ny svensk gatustandard. Han har som vd drivit konsultföretaget Spacescape i 15 år och där arbetat med stadsplaner i små och stora svenska städer komplexa planprojekt som Nya Kiruna och Nya Slussen samt utredningsuppdrag för UN Habitat. 2019 startade han den digitala dialogplattformen Placetoplan. Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond (RJ) publicerar sedan 2008 en årsbok. Ambitionen med årsböckerna är att ge en bild av kvaliteten och bredden i dagens forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Varje bok behandlar ett övergripande tema med utgångspunkt i den forskning stiftelsen stödjer. År 2020 består årsboken av sex häften essäer på temat Staden som tillsammans utgör en årsbox. Den framtida staden är tredje häftet i boxen.
Läs mer om Den framtida staden (RJ:s årsbox 2020. Staden)