De yngsta barnens egen läroplan Lpfö 18 utifrån 1-3 åringars behov och perspektiv De yngsta barnen lever idag en stor del av sitt vardagsliv i förskolan. Pedagogerna får därmed stor betydelse för deras fortsatta liv. Anknytningen till pedagogerna är grundläggande för trygghet och tillit till både sig själva och till andra. Pedagogerna är barnens förebilder och deras förhållningssätt är avgörande för förskolans kvalitet. Författarna till denna bok lyfter fram de yngsta barnens behov och perspektiv. Tydlig utgångspunkt är den forskning som har mest betydelse för deras utveckling och lärande. Utifrån författarnas gedigna kunskaper och långa erfarenhet förmedlar de konkret hur barnen kan vägledas och stödjas för att utvecklas känslomässigt socialt och kognitivt. Varje rubrik från Lpfö 18 finns med och förtydligas utifrån 1-3 åringars behov och perspektiv. Under Mål och Riktlinjer finns frågor att fundera över och diskutera kring. Innebörden av de nya begreppen utbildning och undervisning klargörs och underlättar förståelsen för skillnaderna i arbetet med de yngsta respektive de äldsta barnen i förskolan. Det gör det nödvändigt med en särskild läroplan för de yngsta. Boken vänder sig främst till dem som arbetar med 1-3 åringar. Den kan också användas i utbildningssammanhang och med stor behållning läsas av politiker och beslutsfattare.
Läs mer om De yngsta barnens egen läroplan
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: