De yngsta barnen och undervisningen

De yngsta barnen och undervisningen

I arbetet med förskolans yngsta barn går lek och allvar hand i hand. Nyckeln för att arbeta med undervisning ar att hela tiden vara här och nu nyfiken och lyhörd för vad barnen riktar sin uppmärksamhet mot. I boken ger Lena Edlund exempel på hur pedagoger kan tillvarata de yngsta barnens lärstrategier och kroppsliga estetiska uttryckssätt för att bygga in rörelse lekfullhet och närvaro i undervisningen. Hon visar hur miljöer för de yngsta kan utformas och hur man kan arbeta mot läroplanens mål redan första dagen av introduktionen. Hon tar också upp vikten av förskollärares ansvar och ledarskap för att alla barn ska få samma förutsättningar. Ur förordet: Undervisningen i förskolan ska genomsyras av lek skratt all­var och känslor. När ett litet barns blick möter pedagogens sätts något igång hos båda parter. Den blicken är oändligt viktig. I den ryms en överenskommelse om att söka något spännande och nytt tillsammans. Lena Edlund är pedagogisk utvecklare. Hon har arbetat som förskollärare pedagogisk handledare fortbildare och förskolechef. Hennes första bok De yngsta barnen och läroplanen kom 2016 (reviderad 2019).   Innehåll: Förord Inledning KAPITEL 1: Första mötet med barnen KAPITEL 2 : Den första undervisningen KAPITEL 3: Kroppsliga och estetiska uttryck KAPITEL 4: Undervisning i omsorg och rutiner KAPITEL 5: Samlingar med de yngsta barnen KAPITEL 6: Följ upp och fördjupa undervisningen KAPITEL 7: Flexibla rutiner skapar mer tid KAPITEL 8: Miljöer och material för de yngsta KAPITEL 9: Förskollärares ansvar för undervisning KAPITEL 10: Eget ansvar för att utvecklas Några ord på vägen Referenser

Läs mer om De yngsta barnen och undervisningen

De yngsta barnen och undervisningen

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen