De yngsta barnen och läroplanen

De yngsta barnen och läroplanen

De yngsta barnen och läroplanen handlar om hur pedagoger kan arrangera en verksamhet som tillvaratar de yngsta barnens nyfikenhet och förundran för att omsätta läroplanens innehåll i praktiken. Lena Edlund är pedagogisk utvecklare och arbetar bland annat med fortbildning av förskolepersonal. Boken bygger på hennes tankar och erfarenheter kring frågor hon ofta möter. Det gäller till exempel om ettåringar kan arbeta i projekt och ha inflytande över verksamheten, eller hur man kan förstå barns kunnande och lärande när de inte har något verbalt språk. Lena Edlund ger praktiska exempel på hur arbetet med förskolans yngsta barn kan förankras i läroplanen. Hon delar också med sig av konkreta verktyg som underlättar för pedagogerna. DETTA ÄR EN UTÖKAD OCH UPPDATERAD UTGÅVA UTIFRÅN Lpfö2018! Innehåll Våga lita på barnen: inledning av Anna Palmer Förord Kapitel 1: Läroplanen som styrdokument Kapitel 2: De yngsta barnen och deras kommunikation Kapitel 3: Hur ser vi på de yngsta barnen? Kapitel 4: Barnen visar vägen till lärandet Kapitel 5: Organisera för att lyckas med förskolans uppdrag Kapitel 6: Normer, värden och demokrati Kapitel 7: Hur får de yngsta barnen inflytande? Kapitel 8: Pedagogisk dokumentation Kapitel 9: Projekt och fördjupning Kapitel 10: Skrivprojekt på ettårsavdelningen Kapitel 11: Nytt perspektiv – nya tankar

Läs mer om De yngsta barnen och läroplanen

De yngsta barnen och läroplanen

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen