Med den möjlighet till impulsivt shoppingbeteende som Tinder och andra dejtingappar ger är det kanske inte så konstigt om potentiella kärleksrelationer inte alltid får chansen att bli mer än potentiella. Och även om de skulle förverkligas kan de få ett abrupt slut om den ena parten av någon anledning tröttnar och bara släpper taget – shopping förutsätter ju inte någon inlevelse i den ratade varans belägenhet. Men vad händer med självkänslan och självbilden om människor börjar betrakta också det egna jaget och den egna kroppen som varor på en ständigt föränderlig marknad? Hur mycket osäkerhet tål vi som individer och kärlekspartners? Eva Illouzs bok handlar om relationer sexualitet kapitalism konsumtion könsroller medier och teknologi och de intrikata sambanden mellan dem. Hon lyfter fram den betydelse som visualisering sexualisering och kroppsdelsfixering har för det allt vanligare marknadstänkandet på relationernas område och diskuterar till exempel hur lätt en ”egenskap” som sexighet låter sig förenas med konsumtion och kommersialism och i själva verket närmast är en produkt av dessa. Och som den banbrytande sociolog hon är kontextualiserar hon den moderna kärleks- och uppbrottsproblematiken historiskt såväl som begreppsligt och visar på dess vitt förgrenade rotsystem i allt från medieutveckling till institutionaliserat kvinnoförtryck. Det började alltså inte med Tinder om någon nu trodde det. Eva Illouz är professor i sociologi vid The Hebrew University i Jerusalem samt studierektor vid École des hautes études en sciences sociales i Paris. Hon har skrivit en rad böcker varav två finns tidigare översatta till svenska ’Därför gör kärlek ont’ (2014) och ’Israel. Sociologiska essäer’ (2016).
Läs mer om Därför tar kärleken slut : de negativa relationernas sociologi