Den här boken handlar om hur man bemöter patienter inom psykiatrisk vård i kritiska konfliktsituationer. Författarna beskriver hur det är möjligt att bevara relationer och nå behandlingsmål, även i riktigt skarpa lägen på en avdelning. Då blir vården säkrare, mer verkningsfull och bättre ur etisk synvinkel för både patient och personal. Utgångspunkten är lågaffektivt bemötande, där bland annat följande principer ingår: Att ta ansvar för situationen Ställa realistiska krav Visa respekt och empati Ta hänsyn till känslor och deras kraft Lösa problem Ha ett mjukt förhållningssätt Här finns också fallbeskrivningar från psykiatrins vardag, förslag på konkreta handlingsplaner för att förebygga konflikter samt ett fördjupande studiematerial. Boken riktar sig främst till personal inom slutenvården och socialpsykiatrin. Även personal inom öppenvården kan ha stor nytta av de metoder som författarna förmedlar. Med en ödmjuk ton och ett starkt patientperspektiv ger denna bok vårdaren konkreta verktyg för att bibehålla ett gott bemötande och konstruktiva lösningar i svåra situationer. Sofia Åkerman, sjuksköterska, föreläsare och författare.
Läs mer om Beteendeproblem i psykiatrisk vård