Beteendedesign handlar om att designa omgivningen för att bjuda in andra att fatta beslut som vi önskar. Beteendedesign i skolan innebär att undervisningen och lärmiljön designas så att eleverna lättare väljer det beteende som mest gynnar både deras inlärning och deras välmående. Beteendedesign i skolan är ett resurspaket som består av en tryckt bok och digitala resurser. Bland de digitala resurserna finns filmer där författarna förklarar olika principer inom beteendedesign och visar hur dessa redan används i vardagen omkring oss. Den tryckta boken innehåller fem olika avsnitt som handlar om situationer i undervisningen där beteendedesign kan användas för att ändra elevernas beteende eller inställning. Här presenteras exempelvis olika förslag på lösningar som ger eleverna en bättre start på lektionerna skapar ett positivare klimat i klassrummet eller ändrar elevernas negativa inställning till prov. Boken inleds med ett kortare teoretiskt avsnitt där principerna inom beteendedesign beskrivs och kopplas till hur hjärnan fungerar. I den avslutande delen av boken vägleder författarna de som vill arbeta vidare med beteendedesign på egen hand. Författarna till Beteendedesign i skolan Christoffer Pedersen och Mark Siegbahn har redan inspirerat många lärare och skolor kring att arbeta med mer rörelse i undervisningen med begrepp som pulsglädje och brain breaks. I detta resurspaket tar de nästa steg och ger ett vidare perspektiv på hur beteendedesign kan användas i skolan.
Läs mer om BETEENDEDESIGN I SKOLAN RESURSPAKET – HJÄRNVÄGEN TILL ATT VÄLJA RÄTT