Den här boken ger stöd för att utveckla lärande och undervisning i teknik med hjälp av formativ bedömning eller bedömning för lärande. Författarna beskriver hur lärare har utvecklat sin undervisning i teknik och hur de effektivt lyckats stödja sina elever att utveckla lärandet i teknik. I boken presenteras resultat från olika forskningsprojekt i England och Nya Zeeland och vi får ta del av metoder och strategier som lärare i projekten prövat och anpassat till sin egen undervisning. Läs mer Bedömning för lärande i teknikklassrummet innebär att läraren: – planerar för att främja lärande och öka motivationen hos eleverna – skapar tillfällen där eleverna får uttrycka sina tankar, diskutera och argumentera – leder djupa och öppna helklassdiskussioner – ser till att eleverna är aktiva i lärandeprocessen – gör professionella bedömningar om vad som är nästa steg i lärandet – återkopplar genom att beskriva kvaliteten på elevernas arbete och tala om hur arbetet kan förbättras. I boken ges konkreta exempel på hur elever, genom bedömning för lärande, kan utveckla sina teknikkunskaper och hur lärare kan interagera med eleverna och utmana deras tankar och idéer.
Läs mer om Bedömning för lärande i teknik-klassrummet : design and technology inside the black box
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: