Den här boken ger stöd för att utveckla lärande och undervisning i de naturvetenskapliga ämnena med hjälp av formativ bedömning eller bedömning för lärande. Boken beskriver hur du som NO-lärare kan arbeta med formativ bedömning med elever framför allt i åk 6-9. Många av exemplen kan dock anpassas så att de blir användbara i andra ämnen och för yngre elever. Läs mer Bedömning för lärande i NO-klassrummet innebär att: – vägleda elever i samtal om tankar och idéer i NO. – genomföra utmanade aktiviteter som uppmuntrar eleverna att prata om och reflektera över sina tankar. – läraren ökar sin medvetenhet om vilken funktion olika frågor har i klassrummet. – elevernas delaktighet i klassrumsdiskussioner ökar. – eleven själv måste vara aktiv i lärandeprocessen. – läraren gör professionella bedömningar av vad som är nästa steg i lärandet. – feedback är den aktivitet som stödjer lärande. Författarna Paul Black och Christine Harrison berättar i korthet om olika strategier som fungerat för NO-lärare på sex högstadieskolor utanför London. De berättar också om hur dessa lärare effektivt använt sig av framåtsyftande återkoppling och andra strategier som påverkar elevers lärande i det dagliga arbetet i klassrummet.
Läs mer om Bedömning för lärande i NO-klassrummet : science inside the black box