Barns möte med konst

Barns möte med konst

– Ååhh, så spännande! säger en 5-årig flicka när hon kommer med sin förskolegrupp för att se en utställning på Passagen, Linköpings konsthall. Barn är nyfikna och har inga förutfattade meningar om hur konst ska se ut. Det är viktigt att bevara den nyfikenheten och använda våra konsthallar och museer för gemensamma upplevelser och samtal. Och framförallt att lyssna på hur barnen upplever och associerar till olika konstverk. Konst är gestaltade erfarenheter att ta del av, samtala om och inspireras av. Konst väcker frågor och gör påståenden, leker och lyfter fram det som är sorgligt och det som är vackert och den ställer existentiella och filosofiska frågor. Barns möte med konst berättar om barns besök på museer och eget ateljéarbete med konstpedagoger och konstnärer. De samtalar om konst och inspireras av konstnärliga verk och processer.  Som pedagoger har vi ett övergripande demokratiskt uppdrag att låta barn få delta i ”det kulturella och konstnärliga livet” och ett pedagogiskt uppdrag att lära barn att själva uttrycka sig gestaltande i olika material och tekniker men också att samtala om och tolka andras bilder. Boken är användbar i lärarutbildningar för yngre barn men också i arbetslag. Varje kapitel avslutas med förslag på frågor att fundera över och samtala kring.

Läs mer om Barns möte med konst

Barns möte med konst

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen