Barns lärande och växande

Barns lärande och växande

Kunskapen om barns lärande och växande förändras. Därmed förändras även synen på barn och till exempel hur samhället bäst ska kunna möta barns behov och förutsättningar. I boken presenteras teorier som stöd för observationer eller diskussioner, vilket gör att boken får ett resonerande innehåll. Läs mer Målsättningen är att visa att teori varken är konstigt eller svårt – det är ett verktyg i vår strävan att förstå våra handlingar och resonemang. I anslutning till varje kapitel finns uppgifter av undersökande karaktär. Uppgifterna är målstyrda, dvs. de ska kunna användas för att dokumentera elevens kunskapsutveckling formativt. De ska kunna genomföras som enskilda uppgifter eller gruppuppgifter och de ska presenteras på ett sätt som visar elevens dokumentation över måluppfyllelsen både för eleven själv och för läraren. Boken är framtagen till kursen Barns lärande och växande och knyter an till tidigare pedagogikkurser och fördjupar innehållet med tydligt fokus på just barn. Ur innehållet – Lärande, utveckling och socialisation – Barn, barndom och fostran i förändring – Barn och interaktion – Barnets förutsättningar och villkor – Barnet och mediekultur Om författarna Susanne Gustavsson är utbildad gymnasielärare och har erfarenhet av undervisning på Barn- och fritidsprogrammet. Efter att ha disputerat vid Göteborgs universitet 2008, arbetar idag Susanne på Högskolan i Skövde med lärarutbildning och med forskning om barn och unga.

Läs mer om Barns lärande och växande

Barns lärande och växande

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen