Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande? Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv. Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag. Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna. Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Läs mer om Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: