Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på förskolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi diskuterar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan. Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi har i boken särskilt understrukit pedagogens professionella uppdrag som är tänkt att genomsyra förskolans vardag. Att leda ett sådant uppdrag kan ses som både intressant och svårt. Vår förhoppning är att boken bidrar till ett ökat intresse för såväl det pedagogiska ledarskapet som för yrkesmässigheten i förskolan. Vi illustrerar bokens innehåll med berättelser om händelser i förskolan. Att dokumentera i form av berättelser synliggör den vardag som pågår och gynnar möjligheten att betrakta det som händer ur olika pedagogiska perspektiv. Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap riktar sig till all personal i förskolan, främst till förskolechefer och förskollärare som ansvarar för det pedagogiska arbetet i förskolan. Den riktar sig också till utbildning och fortbildning av förskollärare. Bokens innehåll har betydelse för politiker och tjänstemän som har att realisera barns möjligheter till delaktighet och inflytande i samhället. Boken utgör dessutom ett viktigt diskussionsunderlag för föräldrar och andra intresserade som vill fördjupa sin kunskap om barns liv i förskolan.
Läs mer om Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: