Barnens egna teman

Barnens egna teman

När förskolebarnen själva får välja innehåll och leda varandra lyfter lärandet till en ny nivå. Genom ledarskapet i Barnens egna teman får varje barn stå i centrum. De blir synliga för varandra och deras självförtroende växer något som kan vara avgörande för hela deras utveckling. I denna rika mångfald ryms allas intressen från arabisk dans och fotboll till marsvin och sopbilar samtidigt som läroplanens mål uppfylls på ett naturligt sätt. Dela de magiska ögonblicken som uppstår i Barnens egna teman och inspireras av det noggrant utprovade arbetssättet. Elisabeth Wiersma Larsson är förskollärare på Bikupans förskola i Sollentuna utanför Stockholm. År 2017 fick hon Ulla-Britta Bruuns stipendium för att sprida arbetssättet som ett gott exempel. Arbetet med Barnens egna teman har pågått i många år med hittills över 200 genomförda teman.    ’Jag är så imponerad av både ert sätt att arbeta och av ditt sätt att beskriva det i boken. Det roligaste och mest inspirerande jag läst på länge!’ Ann S. Pihlgren forskningsledare   ’Den här boken tar barns inflytande till en ny nivå. Barnen skapar korta teman helt utifrån sina egna idéer som pedagogerna sedan tar vidare i undervisningen på största allvar. Mycket inspirerande!’ Lena Edlund utvecklingschef Pysslingen förskolor och skolor   ’En konkret lättläst och mycket användbar bok för alla som arbetar i förskolan eller studerar till förskollärare och barnskötare. Arbetssättet som beskrivs är inspirerande och roligt och ger verkligen barnen inflytande. /…/ En mycket bra rolig och inspirerande faktabok. Maj-Britt Claesson Bibliotekstjänst

Läs mer om Barnens egna teman

Barnens egna teman

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen