Barn i förskole- och skolåldern kan ha utsatts för traumatiska händelser, som t.ex. en närståendes död, misshandel eller sexuella övergrepp. Men barn kan även bli traumatiserade utan att själva vara direkt utsatta. Det kan ske t.ex. genom att barnen bevittnar svåra händelser. Om långvariga problem ska kunna förebyggas måste det finnas vuxna som ger barnen stöd för bearbetningen av det inträffade så att de kan bemöta, uttrycka och integrera de svåra händelserna i sina liv. Denna, reviderade upplaga av boken är ett hjälpmedel för vuxna i möten med barn som upplevt trauma. Förutom att ge en introduktion i hur barn reagerar under och efter traumatiska situationer ger boken riktlinjer och praktiska förslag på hur vuxna kan hjälpa barn så att långvariga problem kan förebyggas eller dämpas. Nyskrivna avsnitt finns, speciellt om specifika arbetsmetoder, och boken avspeglar också all ny kunskap som tillkommit efter bokens första upplaga. Många praktiska exempel levandegör de åtgärder som föreslås. Författarens kännetecken är att det han skriver lätt kan omsättas i konkret hjälp. Denna bok är inget undantag. Boken är avsedd för grund- och fortbildning av lärare, förskollärare, fritidspedagoger, skolpsykologer, socionomer och personal inom barnhälsovården. Den vänder sig också till föräldrar och andra vuxna som behöver kunskap om barns reaktioner i samband med svåra upplevelser.
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: