Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola

Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola

Lärare har i uppdrag att arbeta för lika villkor och uppmärksamma undervisningens värdedimension. Detta arbete innebär mycket mer än att föregå med gott exempel och visa respekt. Att arbeta med värden kan nämligen väcka motstånd, eftersom det inbegriper förändringar av etablerade vanor och tankesätt. Den här boken ger stöd och inspiration till alla som vill främja lika villkor i förskola och skola. Ett sätt att närma sig detta uppdrag är att ställa sig frågor som: Hur kommer det sig att vissa människor särbehandlas på ett negativt sätt? Hur påverkar våra föreställningar och handlingar andra människors livssituation? Hur ser vi på normer och olikhet? Vilka mönster uppstår och förändras i de relationer vi är involverade i? Författaren redogör för begrepp som rättvisa, normer, förtryck, mångfald, makt, kultur och lärande med tydlig koppling till konkret yrkespraktik och unga människors erfarenheter. I denna uppdaterade andra upplaga beaktas juridiska förändringar som har skett i frågor som rör diskriminering och kränkning med koppling till utbildning. Boken riktar sig i första hand till verksamma och blivande lärare från förskola till gymnasium samt forskare, men kan med fördel läsas av alla som intresserar sig för frågor som rör mångfald och hur man arbetar för att motverka förtryck.  Läs artikel i Pedagogiska Magasinet Värdegrunden skakas i mötet mellan människor

Läs mer om Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola

Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen