Lärande inom medicin och vård erbjuder ständiga utmaningar att förstå hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt hos studenter, lärare, handledare och personal växer fram, utvecklas och påverkar kvaliteten i vården. Viktiga aktörer som inte alltid framhålls när det gäller utbildning är pedagogiska ledare och inte minst patienterna själva. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård belyser, utifrån svenska förhållanden, samtliga aktörers betydelse för utveckling av vården. Centrala teman i boken är att förstå drivkrafter i lärande, hur man når förståelse, hur kunnande kan bedömas och hur utbildning kan organiseras och utvecklas. Dessa teman behandlas både utifrån den som lär och den som har en undervisande eller ledande funktion. Några områden som särskilt beskrivs är samspelet mellan teoretiska och praktiska kunskaper, självstyrt lärande, verksamhetsförlagd utbildning, interprofessionell utbildning samt hur teknik och e-lärande kan användas i utbildningen. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård erbjuder ett bra underlag för att förstå och resonera om lärande och utbildning inom medicin- och vårdområdet samtidigt som den utmanar etablerade synsätt för att föra verksamheten framåt. Boken vänder sig till studenter, lärare och kliniska handledare såväl som vårdutvecklare och pedagogiska ledare i medicin- och vårdområdet.
Läs mer om Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård