Hur kan man få till en likvärdig bedömning och betygsättning mot nationella krav som ska gälla alla och samtidigt organisera för en undervisning som möter alla elever där de är, utifrån deras behov och förutsättningar? I boken Att sätta betyg av Helena Wallberg får vi följa ett antal lärare som resonerar sig fram till en betygssättning som erkänner och omfamnar den mångfald vi möter i klassrummen. Svaret på deras funderingar var enklare än de själva trodde. Samtidigt var resonemangen som behövdes för att finna svaret svårare än de trodde. I boken får vi också följa en handfull elever som utmanar lärarna och arbetar tillsammans med specialpedagogen för att hitta sätt som underlättar för dem. Maya, hur ska de få henne att delta? Benjamin, hur ska de kunna utmana honom? Amina och Jocke, hur ska de se till att de kan fokusera? Hur ska lärarna göra för att både erkänna alla dessa individers behov och samtidigt planera en undervisning som gäller alla? En undervisning som möjliggör likvärdig bedömning och betyg som motsvarar elevernas kunnande i förhållande till kunskapskraven. Om författaren Helena Wallberg är gymnasielärare i engelska och franska, fil. mag. i specialpedagogik och författare till böckerna Formativ bedömning i praktiken – från förmedling till förståelse och Återkoppling för utveckling – från förmedling till handledning.
Läs mer om Att sätta betyg : en berättelse från ett kollegierum
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: