Digitalisering och kollegialt lärande utgör två centrala men ofta separata delar av skolors utvecklingsarbete. Den här boken utforskar mervärdet som uppstår när dessa två delar integreras i en gemensam skolutvecklings- och lärandeprocess.Boken erbjuder en gedigen genomgång av områdena digitalisering och kollegialt lärande var för sig samt ett integrerande perspektiv. Del ett introducerar tre skolutvecklingsprojekt som sedan följer med genom bokens alla delar. Del två om digitalisering tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument och identifierar fem nyckelprocesser som samverkar i digitaliseringen av skolan. Därtill diskuteras teknikinvesteringar utifrån frågor som rör ekonomi ägandenytta och vanliga misstag. Del tre om professionsutveckling djupdyker i begreppet kollegialt lärande utifrån aktuell forskning. Särskild fokus läggs på struktur och organisering av den kollegiala processen och vikten av samarbete mellan professionsgrupper. Slutligen knyter del fyra samman områdena digitalisering och kollegialt lärande och analyserar hur möjligheter för integreringsvinster kan skapas. Boken vänder sig alla som arbetar med skolans utvecklingsprocesser: skolchefer skolledare lärare IT-pedagoger och bibliotekarier. Dessutom vänder den sig till lärarutbildare rektorsutbildare politiker och beslutsfattare inom utbildningssektorn.
Läs mer om Att integrera digitalisering och kollegialt lärande – om skolutveckling
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: