Att förstå barns tankar – kommunikationens betydelse vill väcka nyfikenhet på och problematisera barns tanke- och erfarenhetsvärld. Boken vill också göra läraren medveten om sitt eget sätt att tänka om och kommunicera med barn. Läs mer Läroplanen ställer idag ökade krav på en kunskapande förskola och skola. Därför är det viktigt att lärare får förståelse för barns erfarenhetsvärld genom det strukturerade samtalet så att de på ett interaktivt sätt kan arbeta mot läroplanens mål. Boken beskriver ett synsätt där strukturerade samtal underlättar för barn att berätta och beskriva sina idéer och föreställningar för lärare. Den ger flera belysande exempel på hur lärare kan använda det strukturerade samtalet. Att arbeta med dessa samtal kan utveckla både barns lärande och lärares professionella kompetens. Dessutom kan samtalen hjälpa lärare att få veta vad barn förstår av ett innehåll och de kan därför utmana barnen vidare i deras förståelse för omvärlden. Att förstå barns tankar vänder sig dels till förskolans och grundskolans lärare samt till fritidspedagoger, dels till studenter på förskollärar- och grundlärarprogrammet. Om författarna Författarna, Elisabet Doverborg och Ingrid Pramling Samuelsson, arbetar med forskning om barns lärande vid Göteborgs universitet. Denna fjärde upplaga är reviderad för att bättre överensstämma med läroplanen.
Läs mer om Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse