Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket. Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar. Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Läs mer om Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket