Att bli förskollärare är skriven för förskollärarutbildningen och ger en bred och heltäckande introduktion till förskolläraryrket. I boken presenteras förskolans verksamhet och förskollärarprofessionen utifrån både teoretiska och praktiska perspektiv. I boken deltar också 23 svenska professorer med bidrag från sin forskning inom området vilket gör boken helt unik! Läs mer Boken är uppbyggd i fyra delar; professionsperspektivet, verksamhetsperspektivet, barnperspektivet och bildningsperspektivet. Varje del inleds med en kort beskrivning av och motivering till det valda perspektivet. Inom de olika perspektiven finns bidrag från 23 svenska professorer som i sin forskning har fokus på förskolan. Bidragen visar den rika variation av forskning som har utvecklats om förskolan under de senaste 30 åren. Boken har också som syfte att sätta in förskolan och förskolans nutida verksamhet i ett historiskt perspektiv. Ett kännetecken för förskolans verksamhet är dess helhetssyn på barnet som lärande, lekande och aktivt utforskande. Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket genomgående speglas i boken med introducerande texter, vetenskapliga bidrag, exempel från förskolans levda praktik liksom kopplingar till förskolans pionjärer och styrdokument genom historien. Om författarna Ingrid Engdahl är docent i barn och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och Eva Ärlemalm-Hagsér är docent i pedagogik vid Mälardalens högskola. Medverkande professorer är i alfabetisk ordning: Anders Arnqvist, Maj Asplund Carlsson, Eva Björck-Åkesson, Gunilla Dahlberg, Mats Granlund, Gunilla Halldén, Solveig Hägglund, Eva Johansson, Jan-Erik Johansson, Birgitta Knutsdotter Olofsson, Hillevi Lenz Taguchi, Marita Lindahl, Annica Löfdahl, Sven Persson, Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling, Karin Rönnerman, Lena Rubinstein Reich, Anette Sandberg, Sonja Sheridan, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth och Pia Williams.
Läs mer om Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet