Boken ’Anna bråkar!’ – att göra jämställdhet i förskolan är en grundbok i genuspedagogik för förskolan, som utvecklar tidigare genuspedagogiska böcker med hjälp av ny forskning. En teoretisk del ger en sammanfattande bild av samtidens genusforskning. I den praktiska delen belyser författaren med konkreta exempel från sin forskning hur förskollärares förhållningssätt sätter gränser för barnen. De konkreta exemplen är hämtade från fyra vanliga situationer i förskolan: samling, måltid, fri lek och påklädning. Vidare beskriver och analyserar författaren hur olika förskolor arbetar genuspedagogiskt, vilket han studerade i projektet Förskolan som jämställdhetspolitisk arena. Läs mer Författarens utgångspunkt är att förskollärares förväntningar på barnen till stor del kommer att bestämma hur barnen uppfattar sina möjligheter att vara. Risken är att barnen styrs att uppfatta förskollärares förväntningar som det sanna och kanske det enda sättet att vara på – inte som ett av fl era sätt. Detta innebär att den stora utmaningen i förskollärarnas arbete är att bli medvetna om sina förväntningar, då man inte ser på dem som förväntningar utan snarare som ”självklarheter”. ”Anna bråkar!” – att göra jämställdhet i förskolan vänder sig både till blivande och till yrkesverksamma förskollärare. Om författarna Christian Eidevald disputerade 2009 med avhandlingen Det finns inga tjejbestämmare – att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Christian är docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet.
Läs mer om Anna bråkar : att göra jämställdhet i förskolan