ALP 1- 8 – Analys av läsförståelse i problemlösning

ALP 1- 8 – Analys av läsförståelse i problemlösning

Varför har vissa elever så svårt med problemlösning i matten? Flera undersökningar har visat att det är fler elever som misslyckas med problemlösning på grund av bristande språklig kompetens än på grund av bristande räknefärdighet. Eleverna förstår helt enkelt inte vad de läser. Gudrun Malmers välkända ALP, som står för Analys av Läsförståelse i Problemlösning, är ett resultat av många års praktiskt arbete med både barn och vuxna. Det är ett diagnosmaterial, ett screeningtest, för användning med början under årskurs 2 eller så snart eleverna kan läsa enklare text. De åtta diagnoserna, med stegrad svårighetsgrad, används sedan genom hela grundskolan. ALP 7 och 8 kan också användas för vuxna elever. Diagnoserna är fria för kopiering inom den skola där häftet är inköpt. I ALP 1–8 ingår också sex kopierings- eller stordiaunderlag för inledning till eller uppföljning av diagnoserna. Där övas eleverna i att ställa och besvara de viktiga frågorna i samband med problemlösning: ’Vad får du veta?’ ’Vad kan du ta reda på?’ ’Hur kan du fråga?’ ’Vad får du till svar?’

Läs mer om ALP 1- 8 – Analys av läsförståelse i problemlösning

ALP 1- 8 – Analys av läsförståelse i problemlösning

Naturvetenskap & teknik

Hitta Naturvetenskap & teknik även hos:





Rulla till toppen