Allmändidaktik är konsten att undervisa, en konst man kan lära sig genom att studera den i teorin och utöva den i praktiken. Den grundläggande kompetensen i undervisning är att skapa en växelverkan mellan teori och praktik genom att utifrån sina teoretiska kunskaper och sina erfarenheter bedöma vad som är det mest ändamålsenliga i en given praktik. Allmändidaktik handlar om undervisningens fenomen och problem. Författaren gör en framställning av tre grundläggande dimensioner inom allmändidaktiken: Disciplinering – att föra in en struktur som gör eleverna redo att lära. Undervisning – att förmedla kunskap till eleverna som nyanserar och utvecklar deras kunskap och förhållningssätt. Vägledning – att utmana elevernas reflektionsförmåga och omdömeskraft i förhållande till deras framtid. Boken utreder dessa tre dimensioner genom att bygga en bro mellan den pedagogiska filosofins normativa bildningstänkande och den empiriska didaktikens evidenstänkande, som därmed placeras i ett användbart system för undervisaren. Allmändidaktik vänder sig till alla som studerar för att bli en duktig undervisare.
Läs mer om Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: