På många förskolor, kanske de allra flesta, är musik ett stående inslag. Det sjungs, det spelas och det dansas. Barnen producerar, brukar och tolkar musik. Musikskap i förskolan handlar om musikstundernas didaktik. Med begreppet musikskap som utgångspunkt ställer författaren frågor som: Vilket är egentligen musikstundens innehåll och hur presenteras eller iscensätts det? Vilka är aktörer i musikstunden och hur framträder dessa? Läs mer Boken erbjuder alternativa sätt att fundera kring musikstunder och presenterar didaktiskt grundade begrepp. Ett central begrepp i boken är musikskap I detta begrepp möts empiri och teori, och det belyser ämnet musik från olika håll. Begreppet musikskap inbjuder till såväl kritiska som kreativa reflektioner. Musikskap i förskolan vänder sig främst till studenter på förskollärarprogrammet. Om författarna Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och doktor i pedagogik. Hon leder en förskollärarutbildning med musikprofil på Malmö högskola och hennes forskningsintresse rör bland annat musik och förskola.
Läs mer om Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: