Fiktionens mångfald : om läromedel, läsarter och didaktisk design

Fiktionens mångfald : om läromedel, läsarter och didaktisk design

I flera undersökningar konstateras att svenska elever tappar mark och att läs- och fiktionsförståelsen minskar. Larmrapporterna om det ohållbara läget är många, men idéerna om vad vi ska göra och hur vi kan vända trenden är desto färre. I denna bok undersöks fiktionens funktion i didaktiska sammanhang: Varför ska elever läsa böcker? Vad ska de läsa och hur ska de läsa??  Författaren resonerar kring hur elever förväntas arbeta med fiktion och vilka läsarter som praktiseras i ett antal läromedel för gymnasiet. Boken inkluderar både ett innehållsligt och ett produktions­mässigt perspektiv och innefattar läromedelsanalys samt intervjuer med läroboksförfattare och förläggare. Dessutom diskuteras värdet av flera olika läsarter och kunskapsdiskurser. I ett avslutande kapitel beskriver författaren en didaktisk design med konkreta lässtrategier, som synliggör olika läsarter och fiktionens didaktiska potential.?  Fiktionens mångfald vänder sig till lärarstudenter och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium.

Läs mer om Fiktionens mångfald : om läromedel, läsarter och didaktisk design

Fiktionens mångfald : om läromedel, läsarter och didaktisk design

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen