Studie- och yrkesvägledning är hela skolans ansvar, men även en högst aktuell och prioriterad samhällsfråga. Ett aktivt och kontinuerligt arbete med studie- och yrkesvägledning samt skola-arbetsliv vidgar elevernas perspektiv och självkännedom. Det i sin tur bidrar till att elevers studie- och yrkesval inte begränsas av kön, social eller kulturell bakgrund. Denna metodhandbok visar hur arbetet kan byggas upp på olika nivåer och hur olika funktioner i skolan konkret kan arbeta med uppdragets genomförande. Boken visar ett lärande med uppdragets tillhörighet i styrdokument, aktuell forskning, övningar och undervisningsexempel från olika ämnen, från förskoleklass till gymnasiet. Boken vänder sig till huvudmän, skolledare, lärare, studie- och yrkesvägledare, studenter och annan personal som arbetar inom eller med skolan. Ur förordet av Anders Lovén: ”Det handlar om vår och ungdomarnas framtid. Väl underbyggda val kan medföra elever som är mer kunniga om sina egna resurser och omvärldens behov. I förlängningen innebär det mindre studieavbrott, fler nöjda elever och fler ungdomar på väg mot ett bättre liv.”
Läs mer om Studie- och yrkesvägledning – hela skolans ansvar