I boken möter du fyra forskares perspektiv på elevers litteraturläsning och skrivutveckling. Här diskuteras svenskämnets djupare mening, litteraturens värde och de grundläggande frågorna om varför lärare och elever ska läsa tillsammans och hur de läser. Genom att analysera grundläggande mönster i växelspelet mellan lärare, elever och stoff visar författarna hur val av innehåll och undervisningsstrategi skapar olika förutsättningar för elevernas meningsskapande och för deras språk- och kunskapsutveckling. Läs mer Författarna problematiserar de didaktiska beslut och val som lärare gör för att försöka förstå de maktförhållanden som påverkar lärandet. De analyserar de motståndsstrategier som utspelar sig när försöken till meningsskapande handlingar inte når fram till eleverna. Boken vänder sig till lärarstuderande, verksamma lärare och till lärarutbildare. Om författarna Författarna Lotta Bergman, Eva Hultin, Gunilla Molloy och Stefan Lundström är forskare i pedagogik och svenska med didaktisk inriktning. De har många års erfarenhet som svensklärare på högstadiet och gymnasiet.
Läs mer om Makt, mening, motstånd – litteraturundervisningens dilemman och möjligheter
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: