Barn föds idag till en värld fylld av texter och bilder – skyltar, reklam, böcker och tidningar, tabeller och varudeklarationer. Hur tillägnar sig barn denna text- och bildvärld? Vilka erfarenheter kan ge dem verktyg att hantera all information och få makt över sitt språk? Läsa högt för barn betonar betydelsen av att vuxna läser högt för alla barn och speciellt för små barn. Samspelet mellan barnet, den vuxne och boken öppnar möjligheter för goda boksamtal, vilka i sin tur har visat sig ge effekter på barns literacyutveckling. Författarna visar med en beskrivning av två högläsningssituationer samt med teoretiska resonemang hur högläsningen gynnar barns tänkande och språkliga utveckling. Boken vill inspirera alla vuxna som umgås med barn att ofta läsa högt för barnen och därigenom också få stunder som berikar dem själva. Boken vänder sig främst till lärarstuderande och till verksamma inom förskola, fritidshem och skola. Den erbjuder också intressant läsning för föräldrar och alla andra som vill fördjupa sina kunskaper om högläsningens betydelse för små barns lärande och språkutveckling.
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: