Vad är egentligen mobbning? Begreppet används i olika sammanhang som om vi alla vore överens om vad det handlar om. Det är ett känsloladdat begrepp som väcker uppmärksamhet eftersom det är ett stort problem i skolan som måste hanteras och motverkas. Men hur ska det gå till? Som ett svar på problemet med mobbning bland barn och ungdomar i skolan har en rad åtgärder och metoder för att hantera problemet vuxit fram, både från myndighetshåll och genom privata initiativ. Men vad innebär dessa och vad får de för konsekvenser i barns och ungdomars sociala vardag? I boken diskuterar och problematiserar författarna mobbning i skolan som ett komplicerat och omdiskuterat problem. Boken tar utgångspunkt i ett kritiskt förhållningssätt till den rådande bilden av och synen på mobbning. Behovet av att betrakta mobbning ur flera och olika perspektiv lyfts fram och olika föreslagna lösningar och åtgärder mot problemet presenteras och diskuteras. Boken riktar sig till studenter som utbildar sig till lärare, specialpedagoger, psykologer, socionomer samt till lärarutbildare och för kompetensutveckling av yrkesverksamma och andra intresserade.
Läs mer om Mobbning : en social konstruktion?
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: